Das ist doch unhöflich
درس پنجم : این کار واقعا بی ادبانه است!
این درس دربارهی رفتار مودبانه و نامودبانه در مکالمات است. آندریاس با شخصیتی تعامل دارد که رفتار غیرمحترمانهای نشان میدهد و این موضوع محور بحث قرار میگیرد.
متن کامل گفتگوها:
- Andreas: Guten Abend. Wie kann ich Ihnen helfen?
(عصر بخیر. چگونه میتوانم به شما کمک کنم؟) - Gast: Warum sind Sie so langsam? Ich warte schon lange!
(چرا اینقدر کند هستید؟ من مدت زیادی است منتظر هستم!) - Andreas: Entschuldigen Sie bitte. Wir haben heute viel zu tun.
(لطفاً عذرخواهی مرا بپذیرید. امروز خیلی کار داریم.) - Gast: Das interessiert mich nicht. Ich will mein Zimmer jetzt!
(این برای من مهم نیست. من الآن اتاقم را میخواهم!) - Andreas: Das ist doch unhöflich. Bitte seien Sie geduldig.
(این که نامودبانه است. لطفاً صبور باشید.) - Gast: Unhöflich? Ich finde, Sie sind unhöflich!
(نامودبانه؟ من فکر میکنم شما نامودب هستید!) - Andreas: Ich versuche nur, Ihnen zu helfen.
(من فقط سعی میکنم به شما کمک کنم.) - Gast: Na gut, geben Sie mir den Schlüssel.
(خب، کلید را به من بدهید.) - Andreas: Hier ist Ihr Schlüssel. Zimmer 15. Ich wünsche Ihnen einen angenehmen Aufenthalt.
(اینجا کلید شماست. اتاق شماره 15. اقامت خوشی برای شما آرزو میکنم.) - Gast: Danke.
(متشکرم.)
لغات جدید و معانی:
- langsam – کند
- warten – منتظر بودن
- entschuldigen – عذرخواهی کردن
- viel zu tun – کار زیاد داشتن
- interessieren – علاقهمند بودن
- unhöflich – نامودب
- geduldig – صبور
- versuchen – تلاش کردن
- angenehm – خوشایند
- Aufenthalt – اقامت
نکات گرامری:
- استفاده از “doch” برای تأکید:
- در جملات برای تأکید بر نظر گوینده استفاده میشود.
مثال: Das ist doch unhöflich. (این که نامودبانه است.)
- در جملات برای تأکید بر نظر گوینده استفاده میشود.
برای آشنایی بیشتر در مورد doch و همچنین دیگر واژگان تاکیدی می توانید درس زیر را مطالعه کنید:
- عبارتهای مودبانه و غیرمودبانه:
- مودبانه: Entschuldigen Sie bitte. (لطفاً عذرخواهی مرا بپذیرید.)
- نامودبانه: Warum sind Sie so langsam? (چرا اینقدر کند هستید؟)
- فعل “finden” برای بیان نظر:
- مثال: Ich finde, Sie sind unhöflich. (من فکر میکنم شما نامودب هستید.)
- ساختار “Wie kann ich Ihnen helfen?”
- جملهای پرکاربرد برای ارائه کمک در مکالمات رسمی.
نکات فرهنگی:
- در آلمان، رفتار مودبانه و صبوری در محیطهای عمومی، مانند هتل، بسیار مهم است.
- استفاده از جملات با “Entschuldigen Sie” برای عذرخواهی نشاندهنده احترام است.
- در مواجهه با افراد نامودب، حفظ خونسردی و پاسخ محترمانه توصیه میشود.
تمرینها:
- ترجمه کنید:
- لطفاً صبور باشید.
- این نامودبانه است.
- یک دیالوگ کوتاه بنویسید که شامل این کلمات باشد:
- langsam، unhöflich، Schlüssel
- پر کردن جاهای خالی:
- Warum sind Sie so ______? (کند)
- Bitte seien Sie ______. (صبور)
دانلود PDF این درس